söndag 18 april 2010

Träning x2

Beslöt mig för att köra ett träningspass ute idag för att få lite extra störning. Ozzy var som vanligt helt opåverkad och jobbade på bra. Dock fick jag lite insikter idag om hur jag lärt in fot. Jag har gjort samma misstag som jag alltid gör och belönat från samma hand och använt godiset för mycket så om jag tar bort det ur min belöningshand vill han inte alltid gå in i position...jag ska försöka ta bort det mer och mer inne och hoppas att det lossnar för honom. Dessutom upplever jag att han gärna "lutar" sig mot mig i fotpositionen, kan hunden sitta för nära? Han är åtminstone följsam framåt och i sidled och då behöver han inte "hjälp" på samma sätt. Det här med lydnad är verkligen inte en lät sak eftersom allt måste vara så exakt.

Med Ikaros jobbade jag med skällandet som blev ett STORT problem när vi kom ut. Jag tycker ändå vi gjort framsteg inne men ute är han samma gamla vanliga Ikaros. Det tryter på tålamodet när han sätter igång men jag höll mig lugn hela tiden. Jag vill bara att han förstår att det lönar sig att vara tyst för då får han min uppmärksamhet och får jobba vilket leder till godiset. Idag kunde vi jobba ungefär 20 % av tiden resten skällde han bara. Vi tränade på de trick han kan men det funkade som sagt lite sådär för när han går upp i stress bjuder han på allt och dessutom skäller han medans han gör det och det vägrar jag belöna.

Jag har också varit och tränat idag och det gick över förväntan bra men jag var alldeles för försiktig då jag var livrädd för att ta ut mig så mycket som när jag var och tränade med Linn. Det går liksom inte att ha en så hemsk träningsverk när man har hundar eller måste jobba så jag tog det försiktigt men nästa gång vet jag att jag kan ta i lite mer. Det känns i alla fall bra att vara igång med lite träning igen för det var ett bra tag sedan.

Här är lite bilder som Magnus har tagit idag när jag tränade med hundarna.






1 kommentar:

Anna med flock sa...

Oj, inte illa och träna både hundarna och sig själv... här hemma orkar jag bara med hundarna, själv är jag rätt otränad ;)

Härliga bilder! Ang om hunden kan sitta för nära så är det så att hunden egentligen inte får tränga, alltså tycka sig mot benet och "ploga". Lydnad är ett himla finlirande men jag tycker det är roligt, speciellt när det lossnar. Sen tror jag man ska varva och ibland träna "periga saker" och ibland mest fokusera på att få hunen att hitta rätt arbetsglädje och attityd.

Ha det fint, kramis!