lördag 3 april 2010

Samträning

Idag var vi på samträning i vidingsjö. Hade först inte tänkt att gå för jag har sovit så dåligt i natt men som vanligt tar mitt dåliga samvete över och då blev det att jag åkte ändå. Det började inte bra utan hundarna skällde på allt och alla och efter ett tag är det svårt att inte tappa tålamodet. Dock så blev hundarna mycket lugnare när vi börja promenera. De drog en del i kopplet men det var ändå drägligt. Fast jag måste erkänna att hade inte Lisa gått bredvid mig och konstant peppat och berömt mig hade det aldrig gått. Jag måste jobba på mitt tålamod så klart men även på att faktiskt se när hundarna är duktiga. Ibland ställer jag så oroligt höga krav på mig själv och dom. För när jag lyfte blicken från mina egna små monster så blev det tydligt att de flesta hade problem med lite drag i kopplet och så vidare.

Efter vi tagit en gemensam promenad var det dags för fika och då skötte sig hundarna super bra. De skällde inte alls mycket och var väldigt samlade. Där tror jag faktiskt att de samträningar Anita hade har hjälpt. Vi har fått mycket träning på att vara lugna när matte sitter ner tänk om de bara kunde fatta att samma gäller i alla lägen.

Efter fikat gjorde vi varsitt uppletande åt hundarna. Det märktes på mina att det var lääänge sen vi gjorde detta. Ozzy körde ett av sina ärevarv med leksaken men om man ska se något positivt så kom han faktiskt in med leksaken till mig...när han lek klart med den själv vill säga...busungen. Ikaros har inte fattat att man ska komma in med den än men det spelar ingen roll för vi gör det enbart som aktivering och det är letandet som är det jobbiga och det gör han jätte fint det vet jag.





Inga kommentarer: