söndag 1 augusti 2010

Att vara mer som våra hundar

Idag gjorde jag något dåligt. Vi var och badade och hade det trevligt och helt plötsligt dyker Johanna upp med sina hundar vilket alla tyckte var trevligt förutom kanske Ozzy. Ozzy var riktigt otrevlig och oförsiktig mot Java och vid ett tillfälle gick han för långt enligt mig och då kontrade jag med att också gå för långt och lade ner honom på rygg. Jag skriver detta för att jag vill bara glömma och gå vidare och aldrig göra det igen. Jag blev rädd att något skulle hända och tog i för hårt, Ozzy har glömt det så nu ska jag också göra det. Dock har jag kommit till insikten att Ozzy inte är förtjust i valpar så med den insikten ska jag hålla bättre koll. Han behöver inte älska valpar men han får inte vara otrevlig. Det är verkligen inget kul när ens hundar inte sköter sig. Ikaros däremot är en ängel mot valpar, förstående och otroligt försiktig. Han vet alltid vart han har sina tassar när han busar med små valpar. Ozzy har fått en bra storebror medan Ikaros har fått en riktig liten jäkel till lillebror.

Bortsett från denna lilla episod var det roligt att se alla hundar tillsammans. Java tog sina första simtag och var stundom en riktig liten busmaja på stranden. Hon är otroligt söt och inte bara för att hon är valp utan för att hon har en jättehärlig personlighet.

Jag har tränat vidare med apporten och hittat en superbra sätt att få upp intresset för apporten för Ozzy. Det visar sig nämligen att Ikaros tycker apporten är kul och han håller gärna i den. Ozzy blir riktigt svartsjuk på Ikaros så när jag gav honom möjlighet att hålla i den ville han hemskt gärna göra det. Jag älskar konkurrens! Dock är det inte en långsiktig lösning men det fick mig att skratta gott.

Nu kommer massor med bilder från kvällens bad!













3 kommentarer:

Anna med flock sa...

Va inte så hård mot dig själv, minns hur du peppade mig efter att jag gjorde misstaget att tappa tålamdet helt och la ner Ina när jag inte haft henne så länge när hon gick på en annan hund. Våra hundar lever i nuet och jag tror faktiskt inte dom tar så illa vid sig som vi tror, visst tar man i för mycket ibland men samtidigt så håller jag faktiskt med dig i att man måste få visa vilka gränser man har och vad som är ok eller inte. Hoppas ni hade en fin dag för övigt! Låter iallafall bra med apporten, alla sätt att få upp intresse är bra och kan du nyttja Ikaros så ser jag det enbart som positiv konkurrens.

Ha det fint, stor kram!

Johanna, Max & Java sa...

UNDERBARA BILDER!!! Jag lånar lite :P. Jag tycker inte du ska vara hård emot dig själv gällande Ozzy. Han verkade inte tagit illa upp och snart är ju Java stor nog att kunna klara av Ozzy på egen hand :).

Ses i eftermiddag.
Kramar

Anonym sa...

OMG - jag vågar knappt titta på foton på Java vid vattnet och i 'mamma' Johannas famn. *mega valp varning, fara för tant Linda lixom* . Vilka underbara foton !!! Härligt att se dina pojkar bada oxå!
=)
Tant, valpsjuk, Linda