måndag 23 augusti 2010

Belöningar

Ibland kan jag förundras över hur mycket jag lärt mig om hund sen dagen då jag hämtade hem Ikaros. Det var 5,5 år sedan men det känns som en eller två livstider. Jag kan inte minnas ett liv utan hund och kan inte heller föreställa mig att leva utan hund. De nackdelar som finns, som att man är väldigt låst, övervägs lätt av allt man får av dessa underbara varelser. Mina hundar är mina bästa vänner och jag älskar dom så mycket att det gör ont ibland.

När det kommer till hundträning är jag min egna första fiende. Jag tror väldigt lite på mig själv och mina hundar men det är något jag jobbar på varje dag. Fast på sistone har jag ändå känt en liten förändring till det positiva och det är nog för att jag insett att det inte finns någon poäng i att mäta sig med andra. Det gör bara att saker blir mindre roligt och att jag blir stressad över att vi kanske inte har lika snabba eller stora framsteg. Jag jobbar efter mina och mina hundars förutsättningar ingen annans. Med den här insikten, om jag får kalla det för det, gick jag in i denna lydnadskurs. Vi är överlägset sämst men det känns okej. Gamla Sara skulle inte kunna acceptera det men nu känns det helt okej. Kanske gör det det för att denna kurs är individanpassad. Allt vi gör är anpassat efter den nivå jag och Ozzy ligger på och vi får konkret och bra feedback på det steget vi är på och hur vi ska jobba vidare. Jag är bortom bara nöjd med denna kurs. De får lydnad att kännas greppart för en noob som jag och jag går därifrån full av inspiration till fortsatt träning. Vad mer kan man begära?!

Idag pratade de mycket om belöningar. Olika typer av belöningar och hur man kan använda dem men även hur man kan variera sin godisbelöning. Jag inser hur tråkig jag är när jag hör alla deras idéer och uppslag. Idag fick jag även upp en härlig kamplust i Ozzy vilket gjorde mig supernöjd. Det är bra att ha något annat än godis och boll att belöna med för ibland vill jag belöna med lek fast det kanske inte passar att kasta iväg en boll.

På vägen hem gjorde vi lite av övningarna jag fått i läxa till agilityn, det gick bra fast det märktes att han var lite trött för han tappade fokus lätt. Han ligger och sover gott nu kan jag lova!

1 kommentar:

Linnea sa...

Belöningar är min stora akilleshäl! Det är klurigt med en hund som tycker att bollar är sådär, kamp är roligt men inte en belöning, och dessutom är kräsen med mat... Skulle jättegärna höra lite av de tips som framkom på kursen hur man kan variera godisbelöningen! ...träna ihop någon dag...? Jag ska på samträning med samträningsbloggsfolket på torsdag, men i övrigt är det tomt.