måndag 16 augusti 2010

Bilder och lite spår

Idag bestämde jag mig för att lägga ett spår till Ikaros. Det skulle vara längre än sist, inget godis och ha en vinkel. Slutsatsen är att det var lite för svårt men vi är inte långt bort. Att det inte fanns något godis på vägen gjorde inget så det ska jag inte ta tillbaka, dock var nog vinkeln för svår för där villade han bort sig ordentligt. Jag försöker att inte märka upp när jag spårar så att jag inte kan leda honom medvetet eller omedvetet men det var till min nackdel idag när jag inte riktigt visste vart jag skulle när jag ville "hjälpa" honom in på spåret igen. Det tog sin lilla tid att gå spåret men vi lyckades tillslut och han var riktigt trött efter vi var klara. Han är som en kanonkula i spåret och hade jag kunnat få en önskan så hade det varit att han var lite mer samlad och noggrann men om man kollar på hur han är i allt annat han gör så är det ju likadant så det är väl egentligen ingen överraskning.

Ozzy och jag tränade starter som vi har i läxa till lydnadskursen. Jag tycker de funkar bra det är svängar som absolut inte funkar... vi tränade även på läggandet vilket bara blir bättre och bättre så det är i alla fall kul. Han lägger sig snabbt och rakt för det mesta. Fast det är en bra bit kvar innan det ser ut som det ska.

I fredags träffade jag Linda och hennes underbara tjejer. Fast ibland undrar jag om Pumba är en tjej så som hon kan bada i skitigt vatten. Oftast är hon mer en svart labbe än en gul. Ikaros kunde till en början hålla sig borta från att rida dem men när vi stod stilla kunde han efter ett tag inte låta bli. Jag bytte taktik från sist och avledde när han var på väg att rida dem och om han redan hunnit upp gick jag fram och tog bort honom utan att säga något. När han var nära dem utan att rida fick han beröm. Detta funkade mycket bättre än att bli arg och oftast lyssnade han fint när jag sa till honom. De gånger det blev för mycket satte jag honom i bilen en stund för att vara ner. Annars hade vi väldigt trevlig och massor att prata om så klart.











1 kommentar:

Anonym sa...

Alltså det är ju så kul att Ikaros och du spårar =). Visst är det kul?
Jag är imponerad av din nya avledningsteknik. I brist på att jag försvarar min bitch med ett fult flin och ett pekfinger så är din nya avledningsteknik formidabel!
Skit kul att ses !
Kramiz
Linda

puregoddessandpumba.blogg.se