onsdag 6 maj 2009

Kurs!

Idag var det unghundskurs med Ozzy. Jag tyckte faktiskt att det gick strålande bra idag. Det är klart han skäller en hel del men vi har fin kontakt för det mesta och vi har roligt tillsammans. Det ända som verkligen inte går bra är att få in honom i passivitetsövningen ryggsäcken. Det blir ofta så att jag tvingar in honom på ett sätt som inte känns bra. Jag ska träna på det ännu mer hemma för att se om han inte kan få lite bättre associationer till övningen. Kicki är så duktig på att ge beröm och det värmer i hjärtat när någon tycker att jag och min älskade boll har fin kontakt för det är verkligen något jag jobbat hårt på ända sedan han kom hem till oss vid 8 veckors ålder.

Jag är otroligt nöjd med kursen hos Fritt Följ. Jag har även gått kurs på andra ställen och känner verkligen att dom knapp går att jämföra. Tidigare har jag kommit hem och kännt mig bruten och trött efter kurs men nu kommer jag hem full av energi och inspiration, och det är något som är viktigt för mig. Kurs för mig är något som ska hjälpa och inspirera mig i vardagen. Det känns skönt att äntligen gå hos en instruktör som delar mina värderingar vad gäller hund och som är villig att köra mjuka metoder ända in i det sista och som också bevisar att det funkar. Hos Fritt Följ är det ingen som säger att man ska lägga hunden på rygg om den gör utfall eller annat hemskt det är inte heller någon fara om hunden skäller.

Idag är det Tessan som är fotograf. Hon är en liten ängel som tar bilder på mig under kursen. Det är så roligt att ha och att få visa på bloggen. Så tack ännu en gång Tessan!

Bollen visar hur duktig han är på att ha kontakt med matte


Ozzy håller koll på dom andra hundarna

Ozzy och jag tränar ingång

min favvo övning ryggsäcken

3 kommentarer:

Anna med flock sa...

Vad kul att det går bra, visst känns det skönt när man känner att man verkligen får ut något av att gå kurs. Det gäller att hitta dom instruktörer som funkar med en själv och ens egna värderingar, alla är vi ju olika.

kicki sa...

TACK snälla Sara för de värmande orden om mig!
Och så bra att du känner dig trygg på min kurs.
Men ni lyste igår du och Ozzy, det är verkligen inget jag bara säger för att vara snäll. Ni har fin kontakt. Fortsätt arbeta med honom som du gör. Positivt och väldigt kärleksfullt för det är han värd din underbara BOLL.
/ Kicki

Tessan med "pälsbollarna" sa...

Måste hålla med Kicki...ni var såååå duktiga igår! Det är så härligt att se denna fina kontakt som du och "Ozzy bollen" arbetat er fram till, TJUSIGT!! Men min fotografering igår var nog inte så bra va? Tycker att ljuset i bilderna inte är riktigt Ok?? Sen var jag lite skakig på handen igår och hade svårt att få till det känndes det som....

Vi ses på måndag hemma hos mig!
Kram