torsdag 10 juni 2010

Samträning

Nu på kvällen var jag på samträning, tveksamt om jag kan kalla det för det då det bara var Sofia och jag som kom. Men trots att det bara var vi så var vi nog båda rätt nöjda med våra och hundarna insats. Sofia jobbar mycket med passivitet med Sky och har gjort stora framsteg.

Jag hade som vanligt med mig Ozzy och vi jobbar vidare med våra lydnadsmoment. Idag har jag faktiskt kört två pass med honom ett hemma på parkeringen och då tränade vi på stanna och fotpositioner, det gick bra men jag märker att stanna är väldigt situationsbundet så jag ska träna mer som jag gjorde idag, alltså variera det mer, det är klart det blir situationsbundet när jag bara gör det på samma sätt...jag behöver verkligen bli mer fantasifull när det kommer till hundträning.

På samträningen tränade vi på ligg inför läggandet. Jag fokuserade på att han skulle fatta vad det betyder så klart men även att han ligger rakt. Lite pinsamt egentligen att ha en tvåårig hund som inte kan ligg än. Sen tränade vi även inkallning. Jag känner dock att han blir riktigt seg i inkallningen när den ska avslutas i fotposition. Jag gjorde några med fokus på fart och det märks ju att han tycker det är roligare, dessutom känns det som att jag belönar så fel när inkallningen avslutas i fotposition...fattar han att det är hela momentet jag belönar eller inte...med tanke på hur tråkigt han verkar tycka att det är misstänker jag att han inte gör det. Ozzy älskar inkallning annars och brukar springa fort men när han ser att han ska in i fotposition börjar han jogga.

Nu ska jag sätta mig framför tvn en stund och sen väntar sängen. Sov gott alla!

1 kommentar:

Johanna & Max sa...

Vill du träna på Onsdag igen, samma tid?