lördag 19 juni 2010

Fredagsutflykt med Anna

Igår cyklade jag hem till Anna och från henne tog vi deras bil hem till oss för att hämta upp mina killar och sen begav vi oss ut till hundungdom. Där tränade vi en hund i taget. Jag började med Ikaros och vi jobbar ju inte på något speciellt moment eller så utan mera på att inte skälla och att det inte ska löna sig att stressa upp sig. Stundom var han riktigt duktig det gäller bara att hitta det där lugnt lite tidigare för när han väl är samlad är han klockren. Det känns som det är dags att lära in något nytt nu och jag funderar på backa men det börjar vi med inne i hemmets lugna vår. Med Ikaros avslutade jag dessutom med lite bus inne på agilitybanan mest för att det är kul. Han är ju inte så modig direkt men jag tror han hade kul.

Sen var det Tims tur och de tränade på apporten och shit vad duktig han är. Tim är verkligen en fantastisk hund och det märks att han mår bättre nu. Han är stark och jättepigg och har så mycket energi i kroppen och det märks att han vill massor. Väldigt kul för Anna som lagt ner så mycket hjärta och själ i Tim.

Sen var det dags för Ozzy och vi skulle också träna apporten . Vi har ju inte ens börjat med det så det kändes som det var dags. Jag fick lite tips av Anna hur man kan lära in det och hur Anders Svensson lär ut det så nu är det bara att träna på det hemma. Jag kan väl inte säg att han var allt för intresserad men det får vi jobba upp, det kändes inte hopplöst i alla fall. Sen körde vi några inkallningar och de funkade riktigt bra denna gång också, kul!

Avslutade gjorde vi med Ina. Anna var kanske inte helt nöjd men jag tyckte det så riktigt bra ut stundom och de fick ett kalas avslut på passet med en jättefin apportering.



















Efter alla hundar fått ett litet träningspass bar det av till blå lagunen för bad. Vi började bada på var sin del av stranden med våra hundar och sen rörde sig Anna närmare med sina och på slutet var alla fyra tillsammans och det var jätte harmoniskt och fantastiskt att se. Ina ville fram till Ozzy några gånger men lyssnade jättefint på Anna och gick aldrig hela vägen fram. Det var verkligen ett klockrent avslut på en härlig dag. Ikaros och Tim har sitt lilla samspel och funkar jättebra tillsammans, man blir alldeles var i hjärtat när man ser dom.





1 kommentar:

Anna med flock sa...

Tack ännu en gång för igår, var verkligen vad jag och hundarna behövde! Så härligt att se dom vid badet, lösa utan tjafs eller lek...bara lugnt och verkligen stärkande för min del att se att Ina gick att "hantera" lös utan en massa konflikter oss emellan.

Tack även för dina fina ord om Tim, det värmer så himla gott speciellt eftersom du ju var med från början när han var som "sämrst" och det kändes så himla tungt, kan inte fattat att han i dagsläget mår så bra som han gör.... och det känns så skönt att även du ser skillnad på honom och inte bara jag själv.... man blir ju tyvärr hemmablind och då känns det skönt att få bekräftelse av andra också.

Hoppas inte jag rörde till det med apporten för dig, ville bara berätta hur jag tränat och vilka tips jag fått... finns en miljon sätt att träna på och jag tror man måste hitta det som passar en själv och sin hund bäst. Jätteroligt att se ozzys fart i inkallningen, det hade verkligen lossnat, härligt!

Hoppas du får en fortsatt härlig helg, kram!