söndag 27 september 2009

The boxer

Nejdå jag har inte gått och dött, det har bara inte funnits tid eller lust till att blogga den senaste tiden. Dessutom så har min dator gått sönder så då måste jag sitta vid Magnus dator och det är lite krångligt med bilder och så. Nu är det inlämnad för lagning men jag vet inte när jag får tillbaka den men snart hoppas jag.

Det betyder dock inte att jag och hundarna inte har varit aktiva och hitta på massor med skojigheter. I måndags var det nämligen avslutning på rallylydnadskursen och det gick helt okej. Bara för att det sades att det skulle tävlas och Anita tog fram tävlingsprotokollet blev alla rätt nervösa, i allafall jag, och det märktes på vår prestation. Det har verkligen allt som allt var en jättebra kurs och rallylydnad är verkligen något jag kan rekommendera varmt till alla som kan tänka sig att testa det. Anita har varit en jättebra instruktör inte bara när det kommer till rallylydnaden utan även med alla "problem" man haft runt omkring med sin hund. Hon har hjälp mig massor med min relation med Ikaros. Men nu tar vi en liten paus och tränar hemma så kan vi ta upp fortsättningskursen i vår sen hoppas jag.

I onsdags var det unghundskurs med Ozzy. Vi gick igenom klickern och bra sätt att använda den och även targeting. Jag hade med mig ett lock att träna med, men Ozzy ville mest bita sönder den. Vi fick även testa att hålla i en trä apport men även den ville Ozzy bita söner, märker ni ett mönster i min hund. Efter det testade vi en passivitetsövning som gick ut på att binda upp sin hund och när den var lugn fick den godis. Ozzy var super duktig och var lugn precis hela tiden vilket gjorde mig till en stolt matte.

I torsdags tränade jag själv med hundarna. Jag tog med mig Magnus för att visa honom vad sjutton det här med uppletande och sök är. Så vi körde några uppletanden med båda hundarna och dom var så duktiga så. Ozzy fick även göra några motivationsskick till sin älskade husse. Efter vi tränat en stund fick hundarna gå varsitt spår som jag lagt åt dom. Jag gick med Ozzy som skötte sig riktigt bra och tog sitt spår fint och i lugn takt.

I fredags mötte jag upp med Anna i valla och vi körde uppletande. Ina var super duktig, det är verkligen en dam som älskar att springa och dessutom älskar prylar. Hon är bara för söt lilla Ina. Mina killar var också duktiga så klart. Ozzy hade en riktigt fin upphämtning och avlämning som gjorde mig stolt. Annars springer mest båda omkring med sina saker en stund innan dom anser att det är värt att komma in till matte för att få sin belöning.

I lördags skulle vi ha åkt i väg till söket men istället fick vi spendera ca 1300 kr hos veterinären för att kolla Ozzys öga. I fredags började han nämligen blinka som en galning och till slut ville han inte öppna ögat utan såg ut som en boxare som fått sig ett slag över ögat. Efter att ha pratat med valla på kvällen bestämde vi oss för att avvakta tills lördagen men det var inte bättre då så vi beslöt oss för att komma in för att dubbelkolla så det inte var någon skada på hornhinnan. Det var det inte utan troligtvis bara en infektion som fått ett konstigt uttryck. Men nu har iallafall Ozzy ett nytt smeknamn, Boxarn.

På den personliga fronten har det hänt en hel del också. Vi har kollat runt på massor med lägenheter och stressat över kostnader som räntor och amorteringar, alldeles för vuxet för min smak. Idag har vi kollat på två stycken som båda är super fina men vi får se vart vi hamnar.

Har även skrivit min första hemtenta som lämnades in i fredags. Nu är det bara att vänta in resultatet, så håll tummar och tassar för att både jag och Magnus klarade den.

Nu till lite fina bilder från när Anna och jag träffades i fredags.







4 kommentarer:

Anna med flock sa...

Tack för kommentaren på min blogg, hoppas du inte blev förskräkt över det jag skrev... du vet jag lovade ju mig själv att blogga ärligt om både det bra och sånt som inte går som man tänkt sig.

Vi håller alla tummar, tassar och svansar här hemma för att täntan gick vägen för er båda!... och att ni hittar nåt boende sen, läskigt det där med räntor och skit...verkligen vuxenpoäng ;)

Ses imorgon, Kramis!

jenny & lego sa...

åh ska ni flytta! vart och varför? och dessutom låter det ju som att ni ska köpa istället för att hyra - vuxet! fast ja räntor och sådant låter väldigt tråkigt och besvärligt!

kom ihåg att ta ett extra rum bara så att jag och lego har någonstans att bo från och med nästa sommar! hihi!

hoppas ozzy mår bra nu! kram!

Johanna sa...

Håller alla tassar (som jag iofs inte har) men hoppas det gått bra på hemtentan! :)

Tessan sa...

klart att tentan gick bra, du är ju säkerligen ett klassens ljus:) Tråkigt med "Boxarns" öga....men tur att det inte var ngt allvarligt! Saknade lilla "bollen" på söket, han ju bara för söt!

Kramis!