lördag 18 september 2010

Tävlingsdebut

Idag var det dags för vår tävlingsdebut i agility på hundungdoms KM. Vad finns att säga om denna debut? Den gick faktiskt bättre än väntat. Inget av det jag oroade mig för hände. Att komma ihåg banan var inga problem och Ozzy varken nosade eller var ointresserad. Tänkte stapla upp de positiva sakerna och sen det vi behöver jobba på.

Positivt
  • Ozzy var glad hela tiden vi var på banan
  • Han åt inte något från marken eller nosade
  • Han följde min handling bra när den erbjöds honom (Det kan bara läggas på mig)
  • Det peppande jag gjorde var bra (fast det behövs mer)

Sånt vi behöver jobba på
  • Jag måste peppa honom mer!
  • Jag måste vara tydligare i min handling och säga vad jag vill att han ska göra men inte för den sakens skull tjata
  • Alla olika typer av hinder (men det visste jag ju redan för vi har ju inte hållit på så länge)
  • Starterna!
Över lag är jag väldigt nöjd med dagen. Vi hade roligt och jag vet att Ozzy lämnade planen med känslan av att han var mattes bästa kille och det är det absolut viktigaste för allt annat kan vi jobba vidare på. Denna tävling var inte till för att vinnas utan för att hjälpa mig komma över min rädsla för att tävla. Jag kan stolt säga att jag inte var nervös innan vi gick in och under tävlingen kanske tack vare att jag hela tiden fokuserade på att vi skulle ha roligt tillsammans och att vi tävlar efter min och min hunds förutsättningar och inte mina drömmars.

Ett stort tack till Johanna som stöttade hela dagen och till Lisa som tog sig hela vägen ut till HU för att kolla och hejja på oss och tack Anna för stödet och för att du filmade. Jag lägger ut filmen mest för att det kanske finns någon som vill se hur det såg ut. Det är nog inte så kul för andra att se dock, men för mig var det väldigt nyttigt att kolla för att tydligt se var jag brister.


4 kommentarer:

Anna med flock sa...

Jag tycker du ska vara jättenöjd, bra att du verkligen tar med dig det positiva, att ni hade roligt!!! Ozzy bjöd på en härlig attityd och med tanke på alla störningar som finns i tävlingssituationen så är jag imponerad över att ni höll ihop så fint för att vara debut, heja!

Tack även för alla peppande ord till mig under dagen, är härligt att ha sånt folk runt sig :)Kram!

Jeanette sa...

Hej!

Grattis till fin debut! Ozzy såg verkligen ut att trivas på agilitybanan:) Kram

Johanna, Max & Java sa...

Ny har jag fixat lite med bilderna, men det blev ju inga bra bilder :(, men de finns i min blogg :D. Kram

Linda sa...

HOLY GUACAMOLE!
Inte bara tävlingsdebut men även moviestars debutanter!!

'Älskart' !!

Du är så motiverande med Ozzy och du har en sådan sund inställning till agilityn och till träning och jag kan inte annat än att beundra dig o lillkillen!

WELL DONE !!

Kramis
Linda o labbarna