fredag 3 september 2010

En cykeltur

Jag har känt mig väldigt seg idag och lite småsjuk men jag vill ju inte att hundarna ska lida för det. Magnus tog med sig Ikaros till farmor så han hade det roligt där. Jag bestämde mig för att jag ville att Ozzy skulle få så mycket som möjligt med så lite ansträngning från mig som möjligt, usch vad hemsk jag låter. Jag har länge tänkt att jag ska börja cykla med Ozzy men jag har känt att jag inte riktigt litar på att han sköter sig men efter dagens introduktionscykelpass märker jag att mina rädslor var obefogade. Han sprang fint bredvid cykeln dock skällde han som en galning men det gör han när jag springer med honom också så jag tar det som att han tyckte att det är väldigt roligt därför valde jag att tillåta det och istället uppmuntra hans fina attityd och glädje. Vi körde i korta intervaller med långa sträcker där vi gick och jag ledde cykeln. Jag vill börja mjukt för hundar är ju som oss och behöver också bygga upp konditionen långsamt. Nu ska jag bara försöka hålla igång det, dels är det en bra motionsform för dagar som dessa då man inte har lika mycket ork och det skadar inte att Ozzy får lite bättre kondis.

Vi tog en paus borta vid HU och tränade lite agility. Jag körde en del slalom och det händer lite i alla fall även om det går långsamt. Sen körde vi balansen med fokus på fart. Än så länge springer jag snabbare än Ozzy så ni förstår kanske att det inte går så fort men vi jobbar på och jag försöker peppa honom som sjutton och de två sista gångerna var han mycket snabbare och vi var framme samtidigt.

Nu ska jag sätta mig framför TV'n en stund. Magnus är och jobbar så jag har lägenheten för mig själv så jag kanske passar på att kolla på någon film som jag vet att han inte vill se.

1 kommentar:

Johanna, Max & Java sa...

Vad härligt med en cykeltur, du har ju verkligen toppen cykelvägar runt knuten :). Ses imorgon. Kramar