torsdag 23 september 2010

Tävlingsbiten

Sedan i lördags har det inte hänt mycket här hemma på träningsfronten. Jag har jobbat två nätter på ett av mina nya jobb och då finns det inte mycket tid över till hundarna dessvärre. Det är tur jag har Magnus men han tränar inte med hundarna utan det blir mest de vanliga promenaderna. Nu är det i alla fall färdigjobbat för den här veckan, eller nej det stämmer inte alls för jag har ju Harry's på fredag fast det räknas knappt, inget blir speciellt jobbigt efter att ha jobbat 11 timmars pass med vaken natt. Idag har jag dessutom skrivit tenta i en av de mest intressanta kurs hittills den har handlat om sociala problem ur ett internationellt perspektiv. Jag tror att tentan gick bra och det är första gången jag har haft den känslan så jag skulle inte vara förvånad om det går åt helvete.

Jag är nyss inkommen från att ha tränat lite med Ozzy. Jag hade bestämt mig för att köra igenom lydnadsprogrammet för klass 1. Vi började med linförigheten och det gick faktiskt helt okej med tanke på hur svårmotiverad Ozzy är i just detta moment. Sen körde vi ställandet som gick riktigt bra. Han stannade fort och var mycket stabil. Sen körde vi inkallning som också var bra dock saktar han in lite väl mycket så det finns en del att önska i farten. Sen körde vi läggandet och där krävdes det två dubbelkomandon men jag vet att det finns någonstans i hans huvud. Sen körde vi platsen och då ställde han sig upp för första gången men det har Anders varnat för att det kan bli efter ett tag så nu ska vi lägga i en växel och träna in haka i baken så att han har ett "jobb" medans han ligger.

Ozzy var riktigt trött efter dessa 5 moment så efter det orkade han inte mer...bådar inte gott. Vi tog en paus och sen bestämde jag mig för att köra lite freestyle. Vi repeterade det han redan kan plus att jag lade grunderna för två nya trick. Jag planerar att vara med i HUs inofficiella freestyle tävling i oktober. Nu när jag äntligen tävlat en gång så känns det inte så farligt så nu ska jag försöka testa på det mesta och se vart vi trivs bäst. Jag misstänker att vi kommer ha större framgångar i freestylen än lydnaden.

Nu ska jag strax gå ut och gå spår med Ikaros...han är inte nöjd utan tycker han har behövt vänta för länge. Måste också berätta om ett jättefint porträtt som min brors flickvän gjort på hundarna. Hon har verkligen lyckats fånga Ozzys blick på ett fantastiskt sätt. Jag ska försöka ta en bild på det och lägga ut på bloggen för det är verkligen superfint!

Här är lite bilder som jag stulit från Johannas blogg från agilitytävligen.






Inga kommentarer: