måndag 3 maj 2010

Vargdokumentär

Såg på vargdokumentären på SVT igår. Jag försöker att undvika program som detta då jag vet hur otroligt upprörd jag blir. Det skrämmer mig att det finns människor som dessa personer ute i världen. Jag kände mig så besviken på mänskligheten för vi är så otroligt själviska och anser oss ha större rätt till världen och dess resurser. Vi är oförmögna att dela med oss utan vill ha allt och kan inte kompromissa. En person pratade om hur hemskt det var att vargen kom in till hans tamboskap och döda hans djur och ibland bara skadade dem så att de fick ligga där och lida. Givetvis tycker jag synd om dessa djur men det rättfärdigar inte att anse sig ha rätten att helt utrota vargen som hämnd. Inte heller rättfärdigar det att döda dem på ett sådant fruktansvärt sätt som att bland annat krossa dem med bilen upp mot snövallar eller skjuta den så att kulan går igenom dem så att vargen tvingas vandra i dagar med sin skada innan den till sist dör. Bara människan är kapabel till sådan ondska och att medvetet kunna orsaka andra djur och människor lidande. Det var min two cents på det här ämnet.

Inga kommentarer: