måndag 3 maj 2010

Näsblod

Idag har varit en riktig hunddag. Har kört två korta pass var med vardera hund och kommit till insikten att jag måste lägga upp mål med min träning. Jag tränar inte speciellt mycket och just därför känns det viktigt att den träningen jag gör är strukturerad och faktiskt har ett mål mer än aktivering. Så därför är min plan att lägga upp långsiktiga mål och delmål. Seriöst tänker ni och det tycker jag också men jag tror det behövs. Så planen är att sätta mig ner med detta snart och jag lovar att redovisa mina mål här på bloggen. Efter lite inomhus träning tog jag med mig båda hundarna ut på en promenad ute i tinnerö. De busade på som vanligt men kameran glömde jag hemma så inga bilder.

På kvällen har jag varit på kurs med Ozzy. Det gick riktigt bra speciellt med skällandet som ändå är det jag lägger mitt första fokus på. Lydnadsmässigt gjorde vi inte så mycket, det blev lite fotgående och testade läggande under gång men då ligg inte riktigt sitter fanns det ingen mening att rikigt köra det. Vi avslutade passet med ett platsliggande som gick strålande. Ozzy låg kvar trots att två hundar gick upp. Ibland är han bra duktig min lilla kille.

På vägen hem tog jag och Lisa en liten en extra sväng med hundarna och när dom busade hoppade Ozzy över ett dike och landade platt fall med huvudet rakt i vallen. Han fortsatte springa som vanligt men när jag kallade in honom ser jag massor med blod. Först greps jag av panik så klart men tack vare en lugn Lisa kollade jag tänderna och nosen och insåg att han blödde från nosen. När jag kom hem tvättade jag nosen och runt om och hittade två sår, ett stort i nosen och ett litet utanför. Ringde veterinären och dom sa samma som Lisa sa att det inte var någon fara och att blodkärlen i näsan kan blöda mycket så det ser oftast värre ut än vad det är. Så nu ska vi bara kolla så att det inte blir infekterat men det var inte sannolikt alls. Han är rätt trött nu men det är nog för att han är trött efter en lång dag. Jag är fortfarande lite i chock dock, det är första gången jag har sett någon av mina hundar blöda i någon större utsträckning och det var inte en rolig känsla alls. Nej ni nu ska jag gå och lägga mig i sängen och hålla om mina killar.

God natt!

2 kommentarer:

Anna med flock sa...

Åh fy vad läskigt, jag hade också blivit rädd först! Hoppas att han inte får mer näsblod utan att det var en engånsgrej. Ge vovvarna stora kramar från mig!

Jag lovar att höra av mig snart om promenad/hundträning bara jag får lite bättre koll (vi har sjukdom på jobbet just nu så jag ska jobba min lediga dag mm.... suck...)

Josefin sa...

Oj, vad otäckt! Jag hade nog med blivit skärrad ordentligt om någon av mina hundar blödde så mycket!

Japp, en stjärna är det tänkt att han ska bli! Förhoppningsvis tänder det till ordentligt nästa gång vi går på får. Förr eller senare kommer det dock att göra det för det finns där redan nu. Och ja, det är superkul!!! :D