torsdag 13 maj 2010

Samträning

Idag var det dags för samträning igen. Hade med mig båda hundarna idag eftersom Magnus är borta hela helgen och jag ville inte att någon av dem skulle behöva vara ensam hemma. Det gick faktiskt över förväntan. Jag tog en ordentlig omväg dit så att hundarna skulle få springa av sig riktigt ordentligt och det hjälpte tror jag.

Ozzy och jag tränade fotpositioner vilket gick bra. Nu när jag har slutat hjälpa honom helt tycker jag har har blivit ytterligare bättre och har fått lite bättre kroppsuppfattning. Dock har vi fortfarande problemet att han tröttnar efter cirka fem repetitioner vilket är tråkigt, men jag tror att om jag jobbar mer med belöningarna och slutar vara så tråkig och bara belöna med godis så kanske vi kan få upp motovationen mer. Men jag måste säga att när han är på gång och vill är han riktigt duktig. Vi tränade även på lite ställande under gång men med tanke på hur många dubbelkomandon jag måste använda för att få honom att stanna och stå kvar är det pinsamt att ens kalla det det, men det är bara att jobba vidare och ta bort de extra hjälperna successivt. Jag hade i alla fall kul idag när vi tränade.

Ikaros och jag tränade på våra senaste trick vilka är att snurra motsols och slalom. Han jobbade på rätt bra och skällde inte så mycket som jag hade förväntat. Dessutom skötte han sig riktigt bra när han var uppbunden och var stundom tyst.

Jag är allt som allt riktigt nöjd med dagen och på vägen hem tog vi samma omväg så att hundarna fick strosa och busa som de ville då med så nu är det två riktigt trötta killar som ligger och sover i sängen.

1 kommentar:

Anna med flock sa...

Va roligt att det går frammåt! Det låter som hundarna hade en toppendag, både bus och träning, kan det bli bättre?

Tack för din gulliga kommentar på min blogg, du är en pärla!