lördag 29 maj 2010

Träningsträff

Idag träffade jag Anna och hennes hundar för lite träning. Vi skulle egentligen träffats igår men då det blev åskväder så vi valde att omboka.

Vi tränade hundarna en och en för att kunna filma och ge feedback på träningen. Fast det var nog mest jag som fick feedback av Anna, när det kommer till lydnad är hon den med erfarenhet och inte jag. Fick i alla fall jättebra tips och hon filmade mig och Ozzy när vi tränade ställande. På slutet fick hon mig att testa utan en massa dubbelkommandon och han fattade bra ändå, så tji fick jag som alltid går runt och tror att min hund är sämre än vad han är. Dock blev han som vanligt trött fort, jag önskar han orkade lite till men jag vet att jag kan öka hans driv mer om jag bara kan få till belöningarna bättre. Pipbollen är visserligen det bästa jag köpt belöningsmässigt, den slår till och med godis! Men tyvärr försvinner en stor belöningskälla eftersom Ozzy inte direkt tycker om att kampa.

Vi avslutade träningen med att köra ett kort pass på agilitybanan vilket var uppskattat av alla hundar och sen gick vi en gemensam promenad där både Tim och Ikaros fick vara lösa tillsammans och det gick hur bra som helst. Ikaros har en sån respekt för Tim och Tim för Ikaros så de höll sig på varsin kant och gick mest i sina egna världar vilket var precis det jag hoppades på. Anna och jag var nog ute i lite över 3 timmar och tiden bara sprang iväg så kul var det.

Vill ni se filmklippet på Ozzys ställande så får ni klicka på länken
http://www.youtube.com/watch?v=t4xrk_46YG4















1 kommentar:

Anna med flock sa...

Ett jättetack för idag! Kul att se Ozzys utveckling, du har jobbat jättefint med honom! Även Ikaros tycker jag har blivit väldigt mycket "coolare", tänk skilnaden på vår promenad igår mot den första vi tog ihop med alla hundar ;)

Ser fram emot lite mer träning, vi kan klura lite på belöningar ihop så kanske vi kan hitta några mer resurser... jag håller ju på och testar belöningar lite på mina med beroende på vilket moment vi kör och hur mycket jag vill gasa/bromsa dom. Ina tycker ex godisbukk är rätt skoj (inte alltid jag vill dra upp henne i kamp/jaktt) bara man gör det till en "kul grej"

Ha det gott, kram!