lördag 7 november 2009

Veckan som gått. Del 1: Specialsök

Förra helgen var det dags för kursen jag sett fram emot riktigt länge, nämligen specialsök. Kursen levde absolut upp till mina förväntningar och lite till. Vi gick igenom söket på en rätt hög nivå och fick komma in med våra hundar och testa olika övningar. Först var vi ute och lekte med en vante fylle med nyponté (ämnet vi skulle lära hundarna identifiera). Denna övning gick inte vidare bra för mig och Ikaros för jag skapar hela tiden en konkurrenssituation över förmålet, mer om det senare. Senare gjorde vi även övningar då hundarna skulle identifera vilken av tre pads som låg under en bräda som lukatde nyponté. Ikaros var rätt fundersam och fattade inte riktigt. När han väl hittat den en gång ville han inte visa igen vilket var lite krångligt. Tillslut fick vi testa med pads som luktade korv istället och det gick så klart bättre. Vilken överraskning min lilla skithund tänker bara på mat!

Under teorin gick det även en hel del tid till andra hundfrågor och funderingar vilket var guld värt. Vi pratade mycket om belöningar och konkurrens när det kommer till leksaker så nu har vi massor att jobba på. Jag leker inte "rätt" med mina hundar vilket det ska bli ändring på. Jag fokuserar alldeles för mycket på leksaken istället för hunden. Vi pratade även om konfliker som kan skapas för hunden i olika situationer vilket var mycket intressant och något jag inte har tänkt på i de termerna.

Dessvärre blev det bara en dag för mig och Ikaros. När vi promenerade hem från Frida var Ikaros riktigt dålig i magen. Han blev inte bättre utan var dålig hela natten och en bit in på söndagen. Det blev antagligen för mycket för min lilla kille att sitta i bilen så pass länge och bara komma in korta stunder och sen bli lämnad igen, dessutom var det en tik där som var i höglöp.

Här kommer lite bilder från lördagen och en filmsnutt på Ikaros när han letar nyponté. I filmen är vårt problem rätt tydligt för han hittar rätt första gången och sen undrar han varför sjutton han ska behöva hitta den igen.

http://www.youtube.com/user/zanoy2000#p/u/6/woEDln-kZEA





Del 2, 3 och 4 kommer så fort jag får tid över att skriva.

Inga kommentarer: