tisdag 10 november 2009

Veckan som gått. Del 4: sök

I lördags var det dags för sök igen. Det var ett tag sedan sist så jag var riktigt taggad. Innan vi började trampade vi upp rutan och då fick några av hundarna springa med och i lördags fick Ozzy vara med. Han är så duktig på inkallning och kommer så fint när jag ropar. Vi gick ut som tredje hund och på första skicket var Anna figge. Det gick rätt bra. Vi ska försöka belöna alla hundar med lek istället för godis och det gick ganska bra med Ozzy. Anna fick nog kämpa en del men hon lyckades behålla hans uppmärksamhet iallafall. Det var bättre än när jag figgade åt henne och Leo springer fram till mig och ser att jag bara har en leksak och vänder och springer till matte istället, snacka om en diss, men han är så otroligt söt Leo så jag förlåter honom.
På andra skicket så var Tessan figge vilket är lite extra speciellt för Ozzy som verkligen tycker om Tessan. Hon gömde sig riktigt väl så Ozzy fick verkligen kämpa för att hitta henne. Han var uppe på stockar och stenar för att försöka få vittring, vilket jag förstår är smart och ett bra "söktänk" för hunden. Han hittade inte Tessan så efter ett par minuter kom han tillbaka och då skickade jag ut honom igen men rakt på en hare. Ozzy fryser till men jagar den inte. Dock syns det att han blir förvirrad och vet inte riktigt var han ska göra utan lallar omkring så jag kallar in honom igen. Jag skickar ut honom igen och denna gång inte på en hare som tur är. Denna gång hittar han Tessan men är riktigt trött så klart. Det blev bara två skick för oss men med tanke på hur han fick kämpa för att hitta Tessan är jag mycket nöjd och det faktum att han valde söket istället för jakt var bara grädde på moset.

Jag hann inte se alla hundar då jag tyvärr var tvungen att bege mig hem tidigare. Anna och Jonas hade nämligen Tim själv hemma och ville inte att han skulle vara själv för länge och det måste man ju respektera hundälskare som man är. Jag hann dock att se Ina och hon var en riktig pärla, hon var glad som aldrig förr när hon gick runt och hälsade på alla. Det är så kul att se alla hundar utvecklas både socialt och på sökarbetet.

Ozzy redo att hitta lite folk i skogen

min fina kille

Ozzy lämnar av Anna som gått vilse i skogen

Kicki berättar för Tessan vart hon ska gömma sig

Vi beger oss ut i skogen

Vi återvänder efter att äntligen ha hittat Tessan

En trött boll

1 kommentar:

Anonym sa...

vad Ozzy är duktig på sök - trots hare och allt ! Fina bilder som vanligt!! =)

Kramiz
Linda