torsdag 21 januari 2010

Projekt Ikaros och Ozzy

På senaste tiden har det kännts rätt hopplöst att ha två hundar. Dels känns det som att jag aldrig riktigt räcker till för att ge båda vad de förtjänar men främst är det jobbigt för jag känner mig värdelös när jag är ute med båda två. De går hopplöst dåligt i koppel tillsammans och utfallen är inte precis roliga dom heller. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att förändra min attityd och ta tag i problemet och problemet kommer inte lösas av att jag aldrig går ut med båda tillsammans eller aldrig har med mig båda när jag gör saker. Så alla där ute som träffar mig med hundarna, håll ut med mig, jag vet att dom är skälliga och att jag kan tappa tålamodet ibland men det blir aldrig bättre om jag inte jobbar på det. Jag är tacksam för alla tips och all uppmuntran ni orkar ge mig. Kontentan är alltså att tills dess att detta är bättre kommer mycket annat läggas på is. Jag har insett att detta är för vikigt för att strunta i för det är trots allt i vardagen jag spenderar största delen av tiden med mina hundar och om den inte är bra så kommer den andra träningen inte heller bli helt bra.

De kommande sju måndagarna kommer jag vara med på Anitas samträningar (läs mer om dom på www.frittfolj.se) och ha med mig båda hundarna. Jag kommer enbart fokusera på att kunna möta hundar med båda hundarna tillsammans och även på passivitet. Min förhoppning är att det kan dyka upp lite hundar vi aldrig träffat för det hade vi verkligen behövt. Målen är att hundarna ska kunna acceptera att det finns hundar i närheten utan att behöva skälla och sen vill jag kunna möta hundar med båda utan att känna panik. Jag kan leva med att vi måste gå i båga när vi möter andra hundar så målet är alltså inte att kunna möra någon på en smal vägen även om jag gärna skulle vilja komma dit någon gång.

Separat är hundarna rätt duktiga så det gäller bara att ta fram det i dom när de är tillsammans. Eventuellt kommer jag änvända bloggen som en träningsdagbok gällande detta.

Till en början ska jag börja gå med båda hundarna tillsammans oftare och då ställa lite högre krav på hur de går i kopplet. Dock är det ibland svårt med hur jag ska korrigera dom. Oftast är det trots allt bara Ozzy som drar i kopplet men det blir ju att jag korrigerar båda när jag backar...jaja nog om detta. Jag återkommer väl snart med en uppdatering om hur det går.

Senaste veckan har jag hunnit med att träffa Linda och hennes labbar och ha middag med fantastic 4 (läs Linnea, Frida, Anna och jag) hemma hos Linnea. Hon bjöd på jättegod mat som jag idag testa att laga åt mig och Magnus och så hade hon som vanligt bästa efterrätten, Panacotta.

Igår var det lydnadskurs med Ozzy. Det var pinsamt för vi har inte tränat nåt vilket märktes, de som hade tränat var så klart super duktiga. Ozzy och jag hade dock ett par fina inkallningar vilket var skoj. Fick en tråkigt nyhet på kursen och det är att söket har flyttats till söndagar vilket innebär att jag inte kommer kunna vara med och det känns hur tråkigt som helst då jag verkligen tycker söket är sååå kul och Ozzy tycker det är hur roligt som helst. Men eventuellt ska Kicki ha en sökkurs i vår på vardagskvällar som jag tänker vara med på i så fall.

Imorgon bär det av till hundungdom tillsammans med Sofia. Vi ska träna lite agility och ta en promenad med hundarna. Det ska bli jättekul!

2 kommentarer:

Linnea sa...

Jag är grymt imponerad av dig Sara! Jag tycker att du redan gjort framsteg med just två-hundar-tillsammans-problematiken så jag tror att det kommer att gå jättebra. Säg till om du vill ha sällskap (läs: störning av hysterisk Zumi) på promenad någon dag :)

Anna med flock sa...

Heja Sara, bra jobbat... hälften vunnet bara av att vara envis.... Tycker du är en fighter, vet hur jobbigt det är att gå med två busar i koppel! Du har ju i grunden en jättefin relation med dina hundar så jag tror fullt på er och är övertygade om att ni kommer nå dit ni vill!

Jag ska försöka ta mig ut på måndag jag med, funderar på om jag orkar ta med båda mina busar för just nu är det extra mycket känguruhopp när vi försöker promenera.

Trist med söket, hoppas du får möjlighet att träna det sen endå, annars får vi väl köra lite ihop som ren aktivering ;)

Ha det fint, kramis!