fredag 26 mars 2010

Platsliggande

Snart börjar fortsättningen på lydnadskursen så nu har jag fått lite eld i rumpan och har börjat träna lite. Vi har tränat en hel del platsliggande inne, jag har testat lite ute men bara att vara ute är för mycket störning. Han har börjat fatta det rätt bra och han kan lägga sig från fotposition bra men vi har ett litet problem och det är att han gärna lägger sig snett. Ibland vill han lägga sig på min fot, någon som har några idéer på hur jag får honom att inte göra det? Eller spelar det ingen roll att han ligger lite snett? Jag har så dålig koll men jag vill inte lära in det fel från början.

Det känns så himla skönt att våren är på gång så att man kan få lite inspiration till att träna ute. Dock blir det väldigt skitigt inne när snön smälter men det kan nog alla som har pälsiga hundar känna igen sig i. Sommaren kan inte komma snart nog och med den ledighet!

Här är några bilder från förra veckan som Linda tagit




1 kommentar:

jenny & lego sa...

sneda läggandet drar ner betyg vid tävling så jag skulle satsa på att lära in rätt från början, det är enklare än att få hunden att ändra sig när den redan har ett inlärt beteende! ett enkelt sätt att träna är just att göra det i närheten av en vägg, dvs väggen - hunden - du & helt enkelt inte belöna när ozzy ligger snett (vilket blir svårare när man har en vägg att "trängas" med)!