måndag 29 mars 2010

Ny energi och massor med inspiration

Är nyss hemkommen från lydnadskursen och det gick över förväntan bra. Ozzy var jätte kontaktsökande och ville verkligen jobba och vara med mig. Allt ser självklart inte bra ut med det finns mycket arbetsvilja i min lilla boll. Jag har fått massor med tips, var av en hel del är konkreta, vilket jag älskar så nu har jag en klarare bild över hur jag ska jobba för att nå dit jag vill. Det är verkligen guld värt att gå på kurs för då kan man få feedback på det man gör och kan testa det på plats för att eventuellt ändra ytterligare. Idag fick jag till exempel reda på att jag helt själv har fått Ozzy att gå som en ostbåge genom mitt sätt att belöna så nu har jag bytt belöningshand och ger belöningen längre bak vilket gjort en enorm skillnad. Detta kanske inte är den roligaste läsningen men jag är helt lyrisk över hur bra det gick idag och känner mig mycket stolt över mig själv och Ozzy. Dessutom gick platsliggandet bra vilket jag aldrig hade vågat hoppas på då han inte alls verkat fatta det när vi tränat ute.

Jag har även kommit igång med lite träning med Ikaros. Jag jobbar mest med hans stress för det är det som gör att vi inte kan träna så jag har valt ett trick som vi kör och om han skäller vänder jag honom ryggen tills han tystnar och sen börjar vi om. Jag pratar i lugn ton och belönar bara med godis och allt sker lugnt och beskedligt. Jag ser faktiskt lite framsteg men sen vet jag att skillnaden är stor på att träna hemma i vårt kök och bland andra hundar. Ikaros har helt enkelt för mycket energi, dagens i-landsproblem kanske vissa hundägare skulle säga men när det slår om till stress vilket leder till en mental låsning är det inte lika kul.

Känner på mig att det kommer bloggas lite flitigare nu framöver!

Inga kommentarer: