måndag 31 augusti 2009

Rallylydnad, gång 4

Var rätt seg idag på kursen efter en hel dag av grupparbete. Det är tungt med heldagar och sen hundkurs på det. Det är nästan fånigt hur tydligt det märks att jag är för trött. Första halvan var jag redo att lämna hundskrället där han var med tanke på hans skällande men efter fikat kände jag att jag fick ladda om lite och då gick det bättre.

Idag fick vi bygga vår egen bana och det var verkligen inte lätt det var en hel del att tänka på och planera. Första rundan på banan gick inte vidare bra för mig och Ikaros. Jag var ofokuserad och hade problem med belöningen som var lite här och där, fick jättebra tips av Anita som gjorde andra rundan betydligt lättare. Jag har nämligen en tendens att rycka massor med handen jag har godiset i vilket leder till att Ikaros bli hoppig och då blir jag irriterad. Andra rundan gick riktigt bra. Höll min hand med belöningn stilla vid sidan och puttade bort nosen lite när han blev för fixerad vid handen, funkade riktigt bra. Vi hade några riktigt fina stunder runda två så jag var riktigt nöjd.

Anita gick även igenom extern belöning och hur man använder den i träningen så det ska vi träna på tills nästa gång. Ska fokusera mycket mer på att ta bort "mutan" när vi tränar det har funkat ganska bra när vi tränar själva men för att kunna tävla måste jag ha bort det även när det finns störningar.






2 kommentarer:

kicki fohlin-svensson sa...

Kul att du inte ger upp! Klart att det är mycket för dig nu med skolan och allt. Men du grejar det riktigt bra! Tycker du är toppenduktig som kämpar!
Vill också tipsa dig om en bloggtävling på min blogg där man kan vinna hundböcker. Kanske kan vara av intresse? Ta en liten koll får du se!
Vi ses på onsdag och krama vovvarna!

Tessan sa...

Är sååå trött så jag säger bara
Natti natt!